اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

آلودگی صوتی، آرامش شهر را برهم می زندآلودگی صوتی ناشی از صداهای نابهنجار وسایل صوتی، بوق های خودرو، موتور سیکلت و دزدگیر خودروها به هنگام شب و... واقعیت انکار ناپذیر زندگی در شهرها است که همواره موجب سلب آسایش و آرامش شهروندی است.

به گزارش ایمنا، بوق های ممتد و موسیقی های ناهنجاری که آلودگی صوتی ایجاد می کنند، آرامش شهر را برهم می زند. در گیر و دار زندگی، آدم ها با مشکلات متعددی که دارند نیاز به آرامش دارند و اگر برای کاری از منزل خارج شوند بازهم با این صحنه ها روبرو می شوند و آرامش آنها بر هم می خورد.

گویی آلودگی های صوتی مانند بوق زدن سایر فرهنگ ها با معیارهای زندگی شهرنشینی عجین نشده و استفاده از بوق به عنوان جزیی از رانندگی نشان دهنده شخصیت راننده است و در واقع این نحوه استفاده برای هر نوع شخصیت به یک عادت تبدیل شده است.

بوق زدن های مکرر امروز مردم را عصبی می كند به گونه ای که گاهی سردرد های شدید ناشی از این عامل آنها را آزار می دهد.

شاید بارها برای هر کدام از ما اتفاق افتاده باشد که مشاهده کنیم چگونه موتور سواران هم آسایش شهروندان را نشانه گرفته اند و با بوق های ممتد می خواهند عابران را از مقابل خود دور کنند. گویی بوق زدن ابزاری به جای سخن گفتن برای آنها شده است. متاسفانه بوق زدن نه فقط به عنوان وسیله ای هشدار دهنده بلکه به عنوان وسیله ای برای برقراری ارتباط میان انسان ها تبدیل شده است و از احوال پرسی گرفته تا اعتراض و هشدار از بوق به روش های متعدد استفاده می شود. 

 گاهی همین موتور سواران به داخل پیاده رو ها می آیند و با این عمل ناشایست از رهگذران سلب آسایش می کنند. 

نمونه بارز آن موتور سیکلت هایی هستند که با سرعت از پیاده روها عبور می کنند و عابران پیاده تنها راه گریزشان، پناه بردن به کنار خیابان و باز کردن راه و مسیر برای این راکبان بی توجه به حقوق شهروندان است.

آلودگی صوتی ناشی از صداهای نابهنجار وسایل صوتی، بوق های خودرو، موتور سیکلت و دزدگیر خودروها به هنگام شب و... واقعیت انکار ناپذیر زندگی در شهرها است که همواره موجب سلب آسایش و آرامش شهروندی است.

در حقیقت اینها موارد آشکاری است که در تعاملات و تردد روزمره شاهد آن هستیم که شهروندی به طور عمده تصمیم می گیرد حقوق شهروندی دیگر را تضییع کند.

اغلب اوقات این صداهای نابهنجار برای ما غیر عادی، نامانوس و دور از ذهن است؛ گاهی بوق ها برای جلب توجه و مطرح شدن است به خصوص نوجوانان و جوانان که دوست دارند؛ همه را شگفت زده کنند.

بیشتر مواقع می بینیم که موتورسواری بی علت در کنار عابری بوق گوش خراشی را می زند و از ترس او خیلی هم خوشحال می شود و شاید آن شهروند از نظر شخصیتی دارای مشکل باشد و علت مشکلش را باید درتربیت غلط او ریشه یابی کرد.

صدای ناهنجار موجب ایجاد اضطراب، تنش و استرس در زندگی شهروندان شده و سلامت روانی جامعه را هم به مخاطره می اندازد.

در حقیقت هیچ شهروندی در شهرها دیگر خواهان نیست که صدای هیچ بوقی را بشنود، چرا که در آن هیچ پیام دلسوزانه و به درد بخوری دیده نمی شود.

نکته قابل ذکر اینکه آزار و اذیت ناشی از صدای بوق و آژیر در سطح شهر، منوط به شخصیت افرادی است که دست خود را روی بوق می گذارند و این افراد در حالت طبیعی باید اشخاصی باشند که نگران سلامت و آرامش و آسایش انسان های مقابل خودند و برای هشدار دادن به آنها در مواقع ضروری از بوق استفاده کنند.

مطمئنا اگر مدت کوتاهی را به فکر کردن درباره نتیجه عمل خود بگذرانیم، می توانیم فرهنگ شهرنشینی و با هم نشینی را خیلی بهتر از همیشه به مرحله اجرا در آوریم. 

به گفته یک کارشناس حفاظت محیط زیست انسانی اصفهان، علی‌رغم این که آلودگی‌های آب، خاک و هوای ناشی از صنایع اصفهان در اولویت قرار دارند، ولی آلودگی صوتی هنوز به عنوان یکی از آلاینده‌های تاثیرگذار شهری مورد بررسی دقیق قرار نگرفته است.

هلنا کعبی با بیان این‌که آلودگی صوتی زمانی قابلیت عنوان کردن می‌یابد که برای آن مطالعات دقیقی انجام شود، می افزاید: در اصفهان سرانه فضای سبز بالا است و همواره این دیوارهای سبز می‌توانند به مثابه محافظ‌های آلودگی صوتی عمل کنند.  در شرایط کنونی اولویت با آلودگی‌های دیگر است، از این طریق می‌توان از شدت معضل آلودگی صوتی کاست.
رييس كميسيون محيط زيست شوراي اسلامي شهر اصفهان نیز در این‌باره با تاکید بر این‌که براساس اعلام اداره محیط زیست، میزان آلودگی صوتی در شهر اصفهان بیش از حد استاندارد است، می گوید: ۱۰۰ درصد مراکز درمانی اصفهان در معرض آلودگی صوتی بیش از حدمجاز و غیراستاندارد هستند.

ابوالفضل قربانی بیان می کند: بررسی‌های صورت گرفته نشان از آن دارد که بوق و تردد خودروها و اجرای پروژه‌های متعدد ساختمانی در بیشتر نقاط سطح شهر آلودگی‌های صوتی بالایی را ایجاد کرده است. وی در مورد راهکارهای مقابله با این آلودگی می گوید: با راه‌اندازی ایستگاه‌های معاینه فنی، می‌توان میزان آلودگی صوتی خودروها از جمله بوق و اگزوز آنها را مورد بررسی قرار داد و معایب آن را رفع کرد.

وی انتقال کارگاه‌های داخل شهر به شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان را ضروری می داند و تصریح می کند: انتقال تعمیرگاه‌ها و کارگاه‌های کوچک در اصفهان به مجموعه امیرکبیر از جمله این اقدامات است که در این زمینه به کارگاه‌هایی که هنوز به این محل نقل مکان نکرده‌اند، اخطار داده‌ایم. 

قربانی، توسعه فضای سبز و کاشت درخت در مناطقی همچون حاشیه بزرگراه‌ها را در کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی اصفهان موثر مي داند و مي گويد: رعایت اصول مهندسی در بحث کاهش آلودگی صوتی با استفاده از عایق‌های صوتی در ساختمان‌ها و نصب پنجره‌های دوجداره نیز الزامی است. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان مصطفی نوریان آلودگی صوتی را از آلاینده‌های موثر برناپایداری سلامت شهروندان می داند.

وی با بیان این‌که پل‌های غیرهمسطح مجاور مجموعه‌های مسکونی از جمله مکان‌های مورد بررسی است، تصریح می کند: آلودگی صوتی بر اساس اطلاعات مربوط به حجم ترافیک، سرعت و نوع خودروها در روز و شب و مشخصات و ارتفاع ساختمان‌ها، خیابان‌ها و پارک‌ها تعیین می‌شود.

متخصصان درباره عوارض آلودگی صوتی می گویند: آلودگی صوتی قدرت شنوایی را به تدریج و به طور غیرمحسوس کاهش می‌دهد و ابتدا بخش‌هایی که وظیفه انتقال اصوات بلند را در گوش بر‌عهده دارند ضعیف می‌شوند و از میان می‌روند.

به گفته آنها، قرار گرفتن دائمی در معرض اصوات بلند عارضه زنگ زدن، وزوز و سوت کشیدن گوش را به همراه دارد و از دست دادن قدرت شنوایی بر اثر آلودگی صوتی برخلاف عوارض کهولت بر شنوایی انسانی قابل درمان نیست و حداقل بازگشت به حالت عادی غیرممکن است، چون در این عارضه سلول‌های حلزونی گوش داخلی تخریب می‌شود.

سردرد، خستگی، افزایش فشار خون، تحریک‌پذیری و زودرنجی، ضعف سیستم ایمنی بدن، سوءهاضمه و مشکلات گوارشی، آسیب‌پذیری در مقابل بیماری‌های ویروسی و عفونی و… دیگر عوارض آلودگی صوتی هستند که در شهرهای شلوغ و صنعتی با شدت و ضعف نسبی رخ می‌دهند.کاهش قدرت یادگیری در کودکان، سقط جنین، انقباضات عضلانی و عروقی، استرس، بیماری‌های قلبی و عصبی، ام‌اس و افسردگی نیز از عوارضی است که نقش آلودگی صوتی در بروز آنها اثبات شده است. 

دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۳ 

مطالب مرتبط :

مزاحمت بلندگوی عزاداری از نگاه آیت الله بهجت

توقیف 200 خودروی متخلف در تبریز به دلیل آلودگی صوتی

 نتايج بررسی‌ آلودگی هوا و آلودگی صوتی فرودگاه مهرآباد

حقیقت فراموش شده میان هیاهوی طبلها

آلودگی صوتی طبلهای عزاداری

آلودگی صوتی 1000 تومان!

پر سر و صداترین مناطق تهران/ خودرو و موتورسیکلت متهمان اصلی آلودگی صوتی

آلودگی صوتی ناشی از ترافیک؛ عامل بسیاری از مشکلات جسمی

امام جمعه نورآباد بر برخورد باایجاد کنندگان آلودگی صوتی تاکید کرد

کلان شهرهای ایران، بهشت بیماران روانی!

بوق های ناهنجار و گوشخراش استادیوم های ورزشی عامل کم شنوایی و ناشنوایی

منطقه 6 همچنان در صدر پرسر و صدا ترین مناطق پایتخت

موتورسيکلت‌ها 6 برابر خودروها آلودگي هوا و 2 برابر آلودگي صدا توليد مي‌کنند

آلودگی صوتی کمتر از آلودگی هوا نیست

کدام مناطق تهران بیشترین آلودگی صوتی را دارند؟

حد مجاز تحمل صدای بلند

"دور دور" عامل آلودگی هوا و آلودگی صوتی

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 8 آبان 1393برچسب:آلودگی صوتی,بوق,موتورسیکلت,خودرو,استرس, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.